Моральне виховання дітей дошкільного віку

Моральне виховання дітей дошкільного віку - важливе питання, що часто турбує хороших батьків. Батьків, для яких загальний розвиток дітей має чимале значення. Тому, ми просто не могли б пройти повз нього. Що ж це таке? Це і моральні підвалини, і поведінка в цілому.

Навіщо батькам турбуватися про моральне виховання дітей ще до школи? Тому як, прийшовши до школи, малеча відразу потрапляє у світ зовсім різних товаришів. І добре, якщо приклад вона стане брати з дітей хороших і добре вихованих. Але передбачити це ніяк не можна. Тут важливо виховання в колі сім'ї - вдома. З одного боку, це і розвиток дітей також, але в більш соціальному плані.

У сімейному колі дуже важливо виховувати дитину з високими моральними принципами,які так рідко можна зустріти у сучасному суспільстві. Моральність тут відіграє важливу роль, це те, що дитина робить, як вона це робить, і які почуття при цьому відчуває.

Таке виховання допомагає в майбутньому уникнути чималих проблем з вихованням дитини в цілому. Що це означає? Що маленький чоловічок буде поважати і любити своїх близьких, допоможе їм у скрутну хвилину, що не буде зраджувати своїх друзів, не буде брехати, йому прищепиться шанобливе ставлення до літніх і старших людей. Такі діти будуть більш шанобливо ставитися до природи, любити і цінувати навколишнє середовище. Моральне виховання також сформує дбайливе ставлення до речей: одягу, іграшок, книг.

Звичайно ж, само собою все це не з'явиться. Але й ми перерахували далеко не все, що включає в себе моральне виховання дітей дошкільного віку. Коли батьки, бабусі, дідусі, вихователі спілкуються з дітьми, кожну хвилину, кожну мить вони повинні пам'ятати про виховання.  Воно формується як в ході ігор, так і просто від спілкування зі своїми близькими. Тому розвиток дітей так популярно в наш час серед людей думаючих.

Наприклад, мама прибирає в квартирі, а маленька донька грає на дивані в ляльки. Здавалося б, як мама може зайнятися вихованням своєї дитини ? Виявляється, що може! Якщо мама попросить свою доньку допомогти їй прибирати, нехай навіть в ігровій формі, це прищепить дитині любов до праці, поваги до чужої роботи.
Якщо мама прибрала, а донька починає смітити - не можна залишати таку поведінку безкарною. І потрібно вживати заходів для вирішення подібної проблеми. Спільне прибирання, краще в ігровій формі - один з методів навчити дитину цінувати свій і чужий труд.

Саме до школи можна прищепити дитині якості, які прищепити в школі буде складніше. Адже саме до школи розвиток дітей крокує семимильними кроками. Дитині потрібно все пояснювати.

Навчіть не рвати квіти

Наприклад, коли ви гуляєте з дитиною на природі, вона починає топтати равликів - це недобре. Поясніть, що равликам боляче, вони живі. Це і є моральне виховання. Якщо дитина хоче зірвати квітку, поясніть, що можна зірвати тільки одну - тому як квіточкам теж боляче, але за одною, зірваною, вона зможе доглядати. Прийшовши додому, обов'язково поставте квітку у воду разом, щоб дитина бачила - про рослини потрібно піклуватися. Це розвиток і в естетичному плані.

Займаючись моральним вихованням своєї дитини, ви вчите його відчувати, поважати. Це допоможе в майбутньому краще розуміти один одного. У першу чергу, потрібно дати виховання щодо сім'ї - любов до рідних людей, повагу, бажання зробити приємно мамі і татові, і небажання їх засмучувати. Насправді, моральне виховання - дуже складна система, про яку потрібно постійно пам'ятати.

Якщо дитину виховують правильно, вона буде отримувати менше психологічних травм, і менше негативного досвіду в дорослому житті. Виховання дітей дошкільного віку захищає від куріння, дурних компаній, ранніх статевих зв'язків. Як це зробити? Якщо мама бачить, що хтось курить, досить сказати татові ( або дитині, але до певного віку може спрацьовувати реакція навпаки): «Подивися, який кошмар ! Він курить, як це непристойно, і зовсім про інших не думає!». Дитина запам'ятає ваше нехороше ставлення, а так як вони беруть приклад зі своїх батьків, і в майбутньому з більшою ймовірністю так само стане ставитися до куріння. Те ж саме можна робити і щодо всіх інших нехороших прикладів, які зустрічаються у нашому житті.

Можна допомагати дитині йти правильним шляхом. Шляхом хороших вчинків - хвалити, коли дитина робить щось хороше. Це дуже важливо. А от коли робить щось аморальне, нехороше, потрібно йому про це сказати. Правда, як саме вказати на це, як сказати - тут потрібен індивідуальний підхід, щоб дитина зрозуміла, в чому помилка. І щоб дитина не сприйняла все з точністю до навпаки - всупереч. Розвиток дітей - не такий простий процес, потрібно враховувати особливості кожного віку.

У ранньому віці діти особливо щирі у своїх почуттях і вчинках; батьки бачать дитину «як на долоні» і можуть формувати особистість.

Потрібно пам'ятати, батьки вчать в першу чергу відчувати: любити, жаліти, співчувати і інше. Ділитися дитина раннього дошкільного віку ще не може - це приходить набагато пізніше. Але вчити бути щедрим потрібно вже. Це розвиток в позитивному напрямку.

Моральне виховання дітей середнього дошкільного віку відбувається вже на більш усвідомленому рівні. Вони вчаться любити свій будинок, країну, в якій живуть (якщо батьки намагаються прищепити їм цю любов ), вчаться поважати чужу працю, у них можна розвинути таке почуття як вдячність (починаючи від самого простого - скажи «дякую», до повного усвідомлення цієї подяки).

Діти старшого дошкільного віку вже зовсім інакше сприймають світ. Їх виховання відбувається з упором на розвиток почуття власної гідності, в них також вже можна розвивати такі гарні почуття як справедливість, почуття обов'язку, почуття поваги до оточуючих, відповідальність за що-небудь. До речі, діти з почуттям відповідальності вже можуть наглядати, за своїми молодшими братиками і сестричками. Розвиток молодших протікатиме вже швидше, якщо з ними займаються старші діти.

Ні для кого не секрет, що діти багато в чому наслідують своїх батьків, дорослих, та й часом просто звичайним перехожих. Але вони ще занадто мало знають про цей світ, занадто мало вміють, і тому, часом, не завжди можуть робити те, що вважається хорошим. Це не тому, що діти погані - просто їх треба виховувати. Якщо говорити просто, пояснювати «що таке добре, а що таке погано». Діти дуже швидко ростуть - важливо не упустити момент.

Звичайно ж, поведінка дітей також залежить і від отриманих навичок, так як досвід в цьому випадку відіграє чималу роль. Те, що з дитиною ніколи не відбувалося, або те, приклад чого вона ще ніколи не бачила - дитина просто не знає, як на це реагувати.

Виховання дітей  також має включати в себе таку обов'язкову річ, як розвиток звичок. Що таке розвиток звички у дитини? Насправді, це ряд простих речей, про які дитина повинна пам'ятати.

Наведемо список:

  1. Вітатися при зустрічі.
  2. Прощатися при розставанні.
  3. Говорити «Спасибі, дякую».
  4. Класти речі на свої місця.
  5. У громадських місцях вести себе так, як личить (не кричати, не вередувати, не битися в істериці і так далі).
  6. Якщо щось потрібно - ввічливо просити про це.
  7. Питати перед тим, як взяти чужу річ - не брати товар з полиць в супермаркеті.

Ми привели тільки короткий список звичок, які слід розвивати. Моральні принципи містять у собі також і привчання мити руки перед їжею, після їжі говорити «спасибі», мити руки після вулиці, чистити зуби - це також ряд звичок, які найкраще прищеплювати ще до школи, в середньому, або в молодшому дошкільному віці. Від деяких таких звичок залежить не тільки розвиток дітей, але також їх здоров'я.

Займаючись кожен день зі своєю дитиною, придумуючи для неї різні ігри, ви автоматично, може бути навіть не усвідомлено розвиваєте його моральність. Тому важливо вміло вибирати ігри, вчити дитину піклуватися про тварин (надалі це допоможе піклуватися також і про людей).

Але не тільки в іграх можна навчити піклуватися, співчувати, бути справедливим, скромним, ввічливим і добрим. Все це дитина може почерпнути з вашого ж прикладу. З того, як саме ви ведете себе в різних ситуаціях. Наприклад, якщо ви штовхає кішку ногою на вулиці, бо не хочете щоб вона підходила до дитини - і не сподівайтеся, що цей приклад допоможе розвинути в малюку любов до тварин. Швидше, він буде робити те ж саме, а це до того ж ще й жорстокість. Нормальний розвиток дітей і жорстокістю несумісні.

Моральне виховання впливає на поведінку людини, як у дитинстві, так і в майбутньому. Це впливає на її вчинки - хорошими будуть вони, або ж не дуже. У малюка можуть бути погані вчинки - тут важливо зрозуміти, чому він це робить, проаналізувати.

Наприклад, чому дитина стала проявляти агресію,  піднімати руку на батьків? Швидше за все, це пов'язано з тим, що батьки якось ображають її, або не розуміють. Можливо, що дитину б'ють, і вона просто відповідає їм тим же. Грубість дуже негативно впливає на розвиток.

Коли дитина вже підросте, в старшому дошкільному віці, вона бере приклад зі своїх друзів по садочку, або по двору. І вже тут дуже важливо домашнє виховання - щоб дитина наслідувала тільки гарні вчинки. Адже поступиться ваша дитина місцем старенькій в тролейбусі чи автобусі, в першу чергу залежить від того, наскільки морально ви її виховували.

Інші батьки можуть сказати «А що такого? І не поступиться, і що?». А такі батьки розуміють - завтра цими старенькими можуть бути вже вони?

Звичайно ж, дитячий садок також вчить моральності. Моральне виховання дітей найбільш активно проводиться як раз там - у дитячому саду. Тут дитина вчиться вести себе в колективі, вчиться дружити, розуміти інших дітей. Тут вже видно, які риси характеру притаманні дитині, чи є в неї задатки лідера ( задатки, тому як навіть не будучи безперечним лідером у дитячому садку, дитина цілком може стати їм у дорослому житті, адже вона росте і розвивається).

Але виховання в дитячому саду - це, мабуть, вже окрема розмова. Така ж детальна, і важлива для батьків.